inspiration

9 vanliga myter om utmattning

Det finns många myter om utmattningsdepression. Här nedan har vi samlat några av de mest vanliga - för att kunna bidra med ett större perspektiv och bryta några av de fördomar som finns

Myt nr 1 "Det drabbar bara känsliga personer"
Vem som helst kan drabbas. Ofta är det ambitiösa och duktiga personer med stort driv.

Myt nr 2 "Hjärnförändringarna är bestående"
Stressystemet kan läka med rätt behandling. Men hjärnan måste få vara i fred och vila.

Myt nr 3 "Den som en gång drabbats blir aldrig helt frisk igen"
Det går att komma tillbaka och förhindra återinsjuknande men det ställer krav på arbetsplatserna. Nyckeln är arbetslivsinriktad rehabilitering.

Myt nr 4 "Depression är samma sak"
Depression och utmattningssyndrom är två olika diagnoser med liknande symptom.

Myt nr 5 "Kognitiv beteendeterapi (KBT) fungerar inte"
KBT hjälper i förebyggande syfte och kan lindra symtom.

Myt nr 6 "Antidepressiva läkemedel fungerar som behandling"
Nej, det händer andra saker i kropp och psyke än vid en depression.

Myt nr 7 "Avspänning fungerar som behandling"
Enbart avspänningsmetoder läker inte hjärnan. Men metoden fungerar förebyggande mot utmattning.

Myt nr 8 "Stress är farligt och leder till utmattning"
Stress är inte farligt utan en överlevnadsmekanism. Osund stress är farlig. Nyckeln är tillräcklig återhämtning.

Myt nr 9 "Vid total vila kan man snabbt återgå i arbete"
Det tar lång tid att läka hjärnan för den som insjuknat i utmattningssyndrom.  

Inlägg skapat av Ananda Inspiration
April 24, 2019
Välbefinnande
tillbaka

BOKA

Här nedan kan du anmäla ditt intresse

Tack! Vi återkommer inom kort!
Hoppsan! Något gick fel, var god se över formuläret och försök igen.